Hardloopdoelen

De afgelopen weken kwam er weinig van sporten. Ik was een paar keer half ziekig en was in mijn hoofd druk met nieuwe diagnoses e.d. Het kwam er dus gewoon niet van. Maar toen mijn verkoudheid eindelijk over was, was het hoog tijd om plannen te maken voor het nieuwe jaar dat inmiddels alweer een maand oud is!

Geinspireerd door Nydia van Voorthuizen in de nieuwste Runner’s World is het eerste doel klein: in de maand februari elke dag (vanaf gisteren, 4 februari) minimaal een mijl (1,6 km) hardlopen of een kilometer zwemmen. Door elke dag een kleine afstand te lopen bouw je zowel conditie als regelmaat op, zonder dat je oververmoeid raakt. Het kleinste leuke rondje bij mij in de buurt is 2,3 km, dus daar zal het vaak wel op neerkomen. Gisteren ben ik begonnen met dit kleine rondje. Vandaag liep ik 5 km intervaltraining op de atletiekbaan. De kop is er af!

Doel 2: over niet al te lange tijd een 5 km-wedstrijdje lopen. Ik vind het altijd erg fijn om ergens naar toe te werken met trainen, dat helpt me om mijn focus te behouden en ook met slecht weer/geen zin/andere slechte excuses toch te gaan trainen. Na het hele internet te hebben afgestruind naar een leuke wedstrijd is mijn keuze gevallen op de Venloop op 31 maart in (je raadt het al) Venlo. Dat moet een erg leuke loop zijn met duizenden deelnemers. Dat vindt ik altijd erg fijn, want ook als je in de achterhoede loopt (zoals ik) heb je dan nog genoeg medelopers om je heen en loop je niet alleen. Het is bovendien erg gezellig met veel toeschouwers langs de kant!

Doel 3 volgt als doel 2 behaald is: het lopen van een 10 km-wedstrijd. Dit heb ik jaren geleden 1 keer gedaan en vond ik eigenlijk leuker dan 5 km. Je loopt net wat rustiger, waardoor je tijd hebt om om je heen te kijken en te genieten van de wedstrijd en de omgeving. Maar voor 10 km moet ik echt nog wel even trainen! Dat gaat dus nog even duren. Aangezien ik in mei op vakantie ben wordt dat op zijn vroegst in juni. Er zijn dan vlak achter elkaar twee mogelijkheden in de buurt: de Limburgs Mooiste Run in Heerlen op 16 juni of de Buffer-Run in Bingelrade op 21 juni. Ik zie nog wel wat het wordt.

En daarna? Er blijft natuurlijk altijd iets om van te dromen. Zo zou ik best een keer een halve marathon willen lopen. Maar of dat haalbaar is met mijn gezondheid? Het belangrijkste is dat ik nu weer lekker ga lopen en daarvan ga genieten. Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen!

This entry was posted in gezond leven. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *